Sunday 5 August 2012

Pencemaran Alam.

Tajuk ni maybe agak membosankan. tapi, benda nilah realiti. Benda yang sedang berlaku dalam kehidupan kita sekarang sama ada kita sedar, ataupun tak. Yah. Pencemaran Alam. Aku tak tahu asal, tapi since aku masuk Kelab Pencinta Alam ni, n, lebih2 lagi bila pegang jawatan pengerusi, aku rasa sayang sangat kat alam. nak buang sampah merata-rata macam dulu pun takut. SERIOUS! ni bukan main2. Aku tengok sekarang, pencemaran dalam dunia ni makin berleluasa. Macam, tak ada langsung kawaalan. For example, jerebu tahun ni dah berapa kali dah datang? korang tak takut ke, andai suatu hari nanti, bumi menangis? bukan suatu hari nanti lagi dah. sekarang pun, kalau diikutkan, bumi tengah menangis. Memang a bit sounds weird n tak logic. tapi nilah kenyataan. tak kesian ke, tengok bumi dicemari? tak kesian, tengok udara berasap? tak kesian dekat kehidupan marine bila laut dicemari? tak kesian ke? tolonglah kesian. cuba fikir, kita dok memusnahkan bumi ni, then, generasi yang akan datang, apa pulak nasib diorang? sekarang ni pun bumi dah nazak. akan datang? WALLAHUALAM. Diorang nak duduk mana kalau dunia ni musnah? Kerajaan patutnya kurangkanlah pembinaan bangunan2 baru dekat bandar yang dah sedia sesak tu. Lagi satu! Kenapa sukan sangat gondolkan bukit? apa faedah membotakkan bukit tu? -.- . sumpah tak puas hati. nak je heret sekor2 masuk lokap. tu satu. lagi satu, asap rokok. Membakar duit, Memuusnahkan alam, Membunuh diri secara perlahan-lahan. hahh! haihhh. apalah sangat yang ada dekat asap rokok yang pahit tu? bau dia pulak. haiyyy. separuh mati aku cover hidung bila lalu dekat public yang penuh dengan asap rokok. Kalau dulu masa aku tak bertudung lagi, habis, melekat bau asap dekat rambut. sekarang, melekat dekat tudung n baju. Orang yang hisap rokok tu, tak sedar ke yang diorang senanya menyusahkan orang lain? ke, saja2 buat2 tak sedar? Nak aku sedarkan? bolehh. then, aku rasa, setiap sekolah dalam dunia ni, perlu mewujudkan, 1 pokok, 1 murid. setiap murid dipertanggungjawabkan untuk menjaga pokok masing2. kalau satu sekolah dah ada 1000 lebih pelajar, means, dah ada 1000 lebih pokok. then, sekolah tambah lah pokok sendiri. buat taman botani. bukan mini botani. buat besar2 punya. supaya semua murid ada kesedaran tentang alam sekitar. Sejuk sikit bumi ni. haha. okay, it ends here. penat merepek. Anyway, Tahniah untuk DATUK LEE CHONG WEI sebab berjaya sampai ke peringkat ni. Never mind. Adat lah tu, ada yang kalah, ada yang menang. Nasib je, Lin Dan menang. haha. dah, dah. bye. :)

No comments:

Post a Comment